tisdag 7 februari 2012

Slagen hjälte

Niklas har varit uppe en sväng i natt också. Samma sak hos pappa i går. Snörvlar och låter...Det är ofta han är halvt om halvt förkyld. Inte riktigt frisk men heller inte riktigt sjuk.
Jag tror han gick i sömn inatt. För han vakna till och gick till soffan och halvlåg/satt och somnade. Två nätter med lite sömn betyder att han är hemma idag. Han orkar ju inte. Och just nu tål han sej själv ganska dåligt hör jag inifrån hans rum... Han får vara hemma och komma ikapp idag.
Han har ju haft så besvärligt med sin mage en tid också. Hård i magen....lös i magen....hård i magen.... Han har haft riktigt ont i mellanåt. Inte blir det bättre med att han sover kanske för lite heller. Vi har varit till läkare och han är ofta förstoppad och får då förstoppningsdiarré.

Det blir ju en ond cirkel detta. Och detta farande fram och tillbaka varannan vecka....stackarn hinner ju aldrig landa förrän han ska tillbaka igen. Jag kan bara gå till mej själv. Skulle jag vilja bo varannan vecka på olika ställen? Nej, det skulle jag inte vilja. Men barnen ska göra det.... För att det är föräldrarnas rätt att träffa dom varannan vecka!! Men barnens rätt då?? Vad är det? Att vara tysta och göra som dom vuxna säger?

Och Niklas behöver ju struktur och rutiner ännu mer än  andra barn behöver. Han kan ju heller inte "peka" på och uttrycka sej som andra barn i hans ålder kan. Han är ju oftast glad, men det kan man ju faktiskt vara trots att man tycker nånting är jobbigt....
Om det händer nåt som jag inte mår bra av så är det min mage som talar om det. Kanske samma för Niklas?Hans förstoppning kanske tyder på nån inre stress.... Vad vet jag? Jag försöker alltid utgå ifrån barnen. Vad dom mår bäst av osv....

Och då får ens egna rätt och behov komma i andra hand...





Här sitter han, lite blek om nosen, nerbäddad i sin fåtölj. Favvofilmen Pippi är på. Blir nog bara en stund för sen ska han få ta sej en förmiddagslur....




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar